Close
  • Home
  • Oplossingen
    • Ga terug
    • Printoplossingen
      • Ga terug
      • Alles bekijken
      • Bedrijfsprinters
      • Productie printers en printstraten
      • Plotters & grootformaat printers
      • Printer leasen
      • (Thuis)printen-as-a-service
      • Scanners
      • Veilig mobiel printen
      • Managed Print Services
      • Print management
      • PCI printer service en onderhoud
    • Informatiemanagement oplossingen
      • Ga terug
      • Alles bekijken
      • M-Files: Een intelligente document management oplossing
      • M-files en Office 365 samen sterker
      • AFAS en M-FIles
      • Digitaal Contractbeheer
      • Digitale Factuurverwerking
      • Digtaal HR dossier
      • Digitale dossiervorming voor advocatuur
    • Cloud- en IT oplossingen
      • Ga terug
      • Alles bekijken
      • IT Strategie
      • IT Architectuur
      • IT Adoption & Change management
      • IT Security
      • Cloud werkplek
      • Device as a Service
      • Back-up as a Service
      • WiFi as a Service
      • Networking as a service
      • Managed Firewall
      • Security Awareness
      • Phishing Simulatie
      • Managed Mail Security
      • Managed Endpoint Detection & Response (EDR)
      • Managed Patchmanagement
      • Managed Cyber Alarm
      • Monitoring as a Service (MaaS)
      • Cloud readiness assessment
      • IT Continuity Services (24/7)
      • IT detachering
      • IT-to-IT Support, de professionele helpdesk
    • Audiovisuele oplossingen
      • Ga terug
      • Presenteren met interactieve presentatieschermen
      • Video conferencing en videovergaderen
      • Vergaderruimte inrichten
      • Digitale billboards
      • Narrowcasting voor bedrijven
      • SmartPole
      • Videowall en monitoring
      • Livestream oplossingen
      • Livestream oplossing uitvaartdienst
      • Livestream oplossing educatie
      • Reserveren en beheren
      • Werkplekken reserveren
    • Kantoorartikelen en projectmeubilair
      • Ga terug
      • Alles bekijken
      • Webshop PCI
      • Webshop (voorheen Bouman)
      • Over PCI Supplies
      • PCI Premium papier
  • Business cases
  • Over PCI
    • Ga terug
    • Over ons
    • Partners
    • Nieuws
    • Blogs
    • PCI Events
    • Vestigingen
  • Klantenservice
    • Ga terug
    • IT klantenservice
      • Ga terug
      • IT > Remote Control
      • Veelgestelde vragen
    • MPS klantenservice
      • Ga terug
      • PCI Service Portal
      • Hulp op afstand
      • Veelgestelde vragen
    • Audiovisueel klantenservice
      • Ga terug
      • Veelgestelde vragen
    • Webshop klantenservice
      • Ga terug
      • Veelgestelde vragen
  • Werken bij PCI
  • Home
  • Oplossingen
  • Webshop
  • PCI Nieuwsbrief
  • Werken bij PCI
  • Klantenservice
  • Oplossingen
      • Cloud- en IT oplossingen
          • Managed Services
            • Cloud werkplek
            • Device as a Service
            • Networking as a service
            • WiFi as a Service
            • Monitoring as a Service
            • Managed Patchmanagement
            • Cloud readiness assessment
          • IT Security
            • Managed Endpoint Detection & Response
            • Managed Cyber Alarm
            • Managed Firewall
            • Security Awareness
            • Security Insights
            • Phishing Simulatie
            • Back-up as a Service
            • Managed Mail Security
            • IT Continuity Services
          • Strategisch advies
            • IT Strategie
            • IT Architectuur
            • IT Adoption & Change Management
            • IT Security
            • Bekijk onze IT whitepapers
          • Project Services
            • IT detachering
            • IT Adoptie & Training
            • IT-to-IT Support
      • Printoplossingen
          • Bedrijfsprinters
            • A3 printers
            • Plotters & grootformaat printers
            • Productie print en printstraten
            • Scanners
          • Print software
            • Print management
            • Veilig mobiel printen
            • Scan, capture & workflow
          • Dienstverlening
            • Printer leasen
            • (Thuis)print as a Service
            • Managed Print Services
            • PCI printer service en onderhoud
      • Informatiemanagement oplossingen
          • Producten en diensten
            • M-Files: Een intelligente document management oplossing
            • M-Files en Office 365 samen sterker
            • AFAS en M-Files
          • Documentprocessen optimaliseren
            • Digitaal contractbeheer
            • Digitaal HR dossier
            • Digitale factuurverwerking
            • Digitale dossiervorming voor advocatuur
          • Document digitalisering
            • Scan en herken
            • Digitaal ondertekenen
      • Audiovisuele oplossingen
          • Presenteren, vergaderen en samenwerken
            • Video conferencing en videovergaderen
            • Presenteren met interactieve presentatieschermen
            • Vergaderruimte inrichten
          • Narrowcasting
            • Digitale billboards
            • Narrowcasting voor bedrijven
            • SmartPole
            • Videowall en monitoring
          • Webcasting
            • Livestream oplossingen
            • Livestream oplossing educatie
            • Livestream oplossing uitvaartdienst
          • Workplace Management
            • Vergaderruimte reserveren
            • Werkplekken reserveren
      • Kantoorartikelen en projectmeubilair
          • Webshops
            • Webshop PCI Supplies
            • Webshop (voorheen Bouman)
          • Meer informatie
            • Over PCI Supplies
            • PCI Premium Papier
  • Business cases
  • Over PCI
    • Dit is PCI
    • Partners
    • Nieuws
    • Blog
    • PCI Events
    • Vestigingen
  • Klantenservice
    • MPS (Print) klantenservice
      • PCI Service Portal
      • Hulp op afstand (MPS)
      • Veelgestelde vragen
    • IT klantenservice
      • Hulp op afstand (IT)
      • Veelgestelde vragen
    • Audiovisueel klantenservice
      • Veelgestelde vragen
    • Webshop klantenservice
      • Veelgestelde vragen
PCI Nederland Blog Goede zorg kan niet zonder goede IT-security

Goede zorg kan niet zonder goede IT-security

Security-Round-Table-Zorg
Sinds de komst van de AVG-regelgeving zit de term AVG met een groot uitroepteken vast aan de zorgsector. Natuurlijk dienden klantgegevens altijd al afgeschermd te worden voor onbevoegden. Maar in een wereld die zich steeds meer online afspeelt, is digitaal veilig omgaan met persoonsgegevens een onmisbaar onderdeel van het werkproces geworden. Bij zorgcentrum de Posten in Enschede speelt ICT-coördinator Erik Neurink hierin een rol. ‘En niet alleen rondom AVG natuurlijk. Onze taak, als ICT’ers, is tweeledig. Enerzijds willen we dat degenen die onze zorg ontvangen en onze medewerkers erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens goed beschermd worden. Anderzijds proberen we het werk van de medewerkers zo makkelijk en veilig mogelijk te maken.’

Zorgcentrum de Posten

Het Enschedese de Posten is één zorgorganisatie met twee locaties: Erve Leppink, waar 48 mensen met dementie wonen en de Posten zelf met meerdere verpleegafdelingen, een revalidatie- en herstelafdeling. Ook verleent de Posten thuiszorg in de wijk. In totaal werken hier zo’n 750 medewerkers om ouderen een fijn en plezierig leven te geven op de plek van hun keuze. Om de IT voor de gehele zorgorganisatie zo goed mogelijk in te richten draaien de IT-werkzaamheden om drie aandachtsgebieden: proces, hardware & software en awareness. ‘Daarvan is de laatste het meest belangrijk’, stelt Erik.

Awareness is key

‘Kijk, je kunt van alles doen op technisch gebied’, gaat hij verder, ‘met veel geld en energie timmer je alles dicht. Maar je moet de medewerkers ook meekrijgen. Dat is het allerbelangrijkste. Dat zij ook zelf ervaren waarom en hoe veiligheid je organisatie verbetert. Wij leggen dat hier intern uit aan de hand van Max en Anouk: Max is de klant, Anouk de medewerker. Zo maken we de technische zaken concreet én laten we zien dat we IT-security altijd aanvliegen vanuit de behoefte en wensen van de klant en de medewerker en niet omdat we zo nodig het nieuwste van het nieuwste willen hebben.’

Zelf als het kan, uitbesteden als het nodig is

We hebben de laatste paar jaar veel geïnvesteerd in awareness, in Two Factor Authentication (2FA), in secure printen (waar, wanneer en veilig) en in afvalverwerking van vertrouwelijk papier en baxterzakjes. Daarvoor werken we nauw samen met PCI. Ook de netwerkbeveiliging is een continu punt van aandacht. Verder zijn we bezig met een nieuw zorgoproepsysteem. Daar helpen veel partijen ons bij, waaronder PCI. Het illustreert gelijk de samenwerkingsrelatie die we hebben. Wij hebben een eigen ICT-afdeling, maar komen we ergens niet uit, dan trekken we bij PCI aan de bel. Die constructie is ideaal. Het voordeel van ICT in eigen huis hebben, is dat je weet wat er leeft. Daardoor kunnen we goed met de zorgmedewerkers meedenken; je begrijpt snel waar ze tegenaan lopen. Tegelijkertijd hebben we ook vaste medewerkers van PCI bij ons lopen, zoals een Functionaris Gegevensbescherming. Hij helpt onder meer bij het opstellen van beleidsstukken en regelt de DPIA’s (data protection impact assessments) zodat we de privacyrisico’s van onze gegevensverwerking goed in kaart hebben. Op basis daarvan kunnen we maatregelen nemen om de risico’s te verkleinen.’

Mijn tip aan andere (zorg)organisaties

‘Als ik een tip mag geven, dan is het deze: zorg dat je als ondersteunende dienst – of het nou ICT is of techniek − tussen de medewerkers en de klant staat en niet erboven. Daarom werkt het bij ons goed. Drink een bak koffie met ze, loop eens een ochtend mee. Want je kunt het zelf nog zo goed weten, de praktijk zit vol met voorbeelden waar je op voorhand niet aan had gedacht. Wij hebben ook meer geïnvesteerd in de begeleiding van de medewerkers dan in de technologie zelf. Dat betaalt zich uit. Medewerkers lopen hier spontaan even binnen om te vertellen dat het zo fijn werkt. Dat gebeurt pas als een vernieuwing wordt gedragen door de zorgmedewerkers. Kortom: onderzoek eerst wat je collega’s nodig hebben en geef daarna veel aandacht aan de adoptie. Dan zit je altijd op de goede weg.’

Misschien ook interessant

Betere IT in de zorg door samenwerking PCI en Protinus Nieuws
5 redenen waarom de zorg VerSaaSing gaat omarmen Blog
Bewegen werkt ‘Het moet gewoon goed zijn’ Business case
  • Terug naar overzicht

Geen zorgen om endpoint-bescherming

Wil je meer weten over hoe wij Zorgcentrum de Posten helpen met IT? Lees de volledige cases.

Case de Posten >

Terugblik Round Table ‘Security in de zorg’

Onlangs organiseerde PCI een Round Table voor de zorgsector met aandacht voor het thema security. Hoe gaan we op lange termijn om met security? Aan de hand van vier stellingen werd gediscussieerd over de noodzaak van security strategie. Een leerzaam en verhelderend online event met een uitgebreid terugblik.

Meer informatie >

PCI

  • Dit is PCI
  • Business cases
  • Partners
  • Werken bij PCI
  • Stichting DLW
  • PCI Events / Webinars
  • PCI Nieuwsbrief

Oplossingen

  • Printoplossingen
  • Cloud- en IT oplossingen
  • Audiovisuele communicatie
  • Informatiemanagement
  • Kantoorartikelen en projectmeubilair
  • Print management
  • Cloud werkplek
  • Video conferencing en videovergaderen

Onze vestigingen

  • Arnhem
  • Goes
  • Haaksbergen
  • Lijnden (hoofdkantoor)
  • Rotterdam
  • Almere

Klantenservice

  • MPS klantenservice
  • IT klantenservice
  • Audiovisueel klantenservice
  • Webshop klantenservice
  • Feedbackformulier
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Beheer cookie toestemming
PCI gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren, te adverteren en het gebruikersgemak te verbeteren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}