De Schagen Groep is een familiebedrijf met een traditie van bijna 70 jaar. Het belangrijkste doel van de Schagen Groep is het realiseren en onderhouden van infrastructuur en vastgoed om trots op te zijn. Tot de Schagen Groep behoren bedrijven in de (woning)bouw en utiliteitsbouw, infra en vastgoedontwikkeling plus een eigen asfaltcentrale en enkele betonproductiebedrijven. De twee hoofdlocaties bevinden zich in ’t Harde en in Hasselt. De overige nevenvestigingen zijn verspreid over het land, net als het gros van hun opdrachtgevers.

De afdeling ICT faciliteert zo’n 500 gebruikers, waarvan 300 intensief met de computer werken. De overige 200 gebruikers, zoals timmerlieden en grondwerkers, werken niet met een laptop maar hebben wel toegang tot webapplicaties, bijvoorbeeld om uren en kilometers in te voeren. Het ICT-management van Schagen Groep was op zoek naar vaste ICT-consultants.

Schagen Groep

Mens en organisatie moeten wel bij elkaar passen

Peter Uitslag, Hoofd ICT: ‘Bij een IT-consultant zijn drie dingen belangrijk. Past hij bij de cultuur en het bedrijf van Schagen Groep en past het bedrijf bij de Schagen Groep? En: Voert de consultant de opdracht ook naar wens uit? We hadden daarom een oproep gedaan op LinkedIn en dat bleek een slimme zet. Onze connecties op LinkedIn kennen ons; ze weten dat we veel kennis hebben en niet vaak een beroep doen op ICT-consultants. Dat leverde serieuze suggesties op. Onze keus viel op PCI (voorheen ICT Spirit). Nadat zij enkele vraagstukken voor ons hadden opgelost hadden we er vertrouwen in. We passen goed bij elkaar.’

Een stretched datacenter

Jan Pieter Trapman, IT-beheerder: ‘Toen onze hardware aan vervanging toe was, zijn we samen met PCI de mogelijkheden gaan bekijken. We hebben twee omgevingen: een locatie A en een locatie B. We wilden graag centraliseren en één omgeving creëren, zodat we een eventuele overstap naar de cloud makkelijker zouden kunnen faciliteren. We besloten de beide omgevingen samen te brengen in een zogenaamd stretched datacenter. Beide servers zijn dan met elkaar verbonden alsof het één netwerk is. Wat op datacenter 1 werkt, werkt – zonder extra handelingen – ook op datacenter 2.’

‘Wel even de bibbers’

Maar voordat dit allemaal in werking werd gezet, werd er toch even een pas op de plaats gemaakt. Jan Breider, Financieel directeur: ‘Het plan ging natuurlijk gepaard met een kostenplaatje. Daar kreeg ik als financiële man eerlijk gezegd wel even de bibbers van. Dus ik wilde zeker weten dat het de investering waard was. Daarom hebben we een andere partij om een second opinion gevraagd. Niet over de kosten, maar wel om te laten beoordelen of de oplossing van PCI robuust genoeg was en of er alternatieven waren voor dit plan. Daaruit kwam naar voren dat het uitermate goed en integer in elkaar stak. Toen heb ik mijn akkoord gegeven om het uit te voeren.’ Peter vult aan: ‘En de volledige fail-over functioneert naar wens. Toen bij een geplande stroomonderbreking één datacenter niet beschikbaar was, werd-ie zonder onderbreking geswapt en niemand heeft daar wat van gemerkt.’

Schagen Groep

Versnelde implementatie van werken op afstand

Jan Pieter: ‘Een tweede verandering die op de agenda stond, was de invoering van Citrix. Vanwege de corona-pandemie besloten we die versneld uit te voeren. Dat was spannend, maar gaat hartstikke goed. 150 man kan nu op afstand aan het werk. Vanuit de gebruikers komen daarover positieve geluiden. Zowel over het feit dat het veilig werken op afstand gefaciliteerd wordt als over de snelheid waarmee die mogelijkheid ter beschikking is gesteld.’

Op dit moment wordt remote werken met CAD-CAM-systemen uitgerold. Jan Pieter: ‘Werken in een CAD-CAM-omgeving werd de laatste periode steeds meer een uitdaging. Je hebt er namelijk behoorlijke zware machines voor nodig. We hebben die applicaties nu verhuisd naar het datacenter. Daardoor hebben we op locatie slechts lichte computers nodig: een laptop en een muis. Dit is overigens nog niet geheel gerealiseerd, al zitten we in de afrondende fase. De invoering van Citrix kreeg eerst alle aandacht vanwege de lockdown door corona.’

Relatie op basis van bewezen diensten

Jan Pieter: ‘Een bedrijf wordt gevormd door degenen die er werken. We hebben met de komst van PCI specialistische consultants binnen de deur en dat werkt echt prettig. Ze hebben aantoonbaar veel kennis.’ Peter is ook zeer te spreken over de relatie: ‘Ondersteuningscontracten zijn heel gebruikelijk, maar ik vind het niks. Als iemand z’n best doet, mag-ie volgend jaar gewoon terugkomen. Volgens die afspraak werken we ook met PCI samen en dat bevalt wederzijds erg goed.’

Customer Service

Waar kan ik je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

Meer vragen?

Wil je een vraag stellen, offerte aanvragen of een afspraak maken met één van onze specialisten? Vul dan het formulier in op deze pagina en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Inschrijfformulier nieuwsbrief PCI

Ik ben geïnteresseerd in*

"*" geeft vereiste velden aan

Hoe laat wilt u gebeld worden?
U kunt meerdere tijdslots aangeven.

Contact opnemen
Voorwaarden*
Op de hoogte