Hygiepole biedt veiligheid, media en hygiëne in Jumbo supermarkt

Hygiëne in de supermarkt
Het lijkt zo’n trend in de maatschappij die de voorpagina’s nooit haalt: de behoefte aan hygiëne op plekken waar je dat zou mogen verwachten. Johan Plemp, vestigingsmanager van de Jumbo-supermarkt in Landsmeer, zag daarin echter een mooie kans om zowel aan die behoefte te kunnen voldoen als een nieuwe manier om met klanten te communiceren. De Hygiepole was geboren. Deze brengt hygiëne, veiligheid en media bij elkaar.
Inmiddels maken wekelijks honderden klanten gebruik van deze innovatieve vinding. Plemp: ‘Toen Hans, een retailer in hart en nieren en altijd op zoek naar verbeteringen in een winkel, en Dennis, een ondernemer in schoonmaak- en hygiëneproducten, bij mij kwamen met het idee van een zuil met doekjes om de supermarktkarretjes schoon te maken, zag ik direct kansen. Zo gek was dat idee niet: onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat bijvoorbeeld op de handgreep van die karretjes 270x zoveel bacteriën zitten als op de spoelknop van een wc. Ze zijn gewoon ernstig vervuild. Daarbij gaat het veelal om bacteriën zoals E-coli en Salmonella, die enorm schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van mensen. Zeker voor kwetsbare doelgroepen, zoals de ouderen, maar ook de allerjongsten, die maar al te graag in zo’n kar zitten.’
‘Van daaruit kwam het idee van het schermpje met de reclameboodschap, de mededelingen of wat je er ook maar op wilt hebben. Samen met PCI Nederland hebben we toen het idee verder ontwikkeld.’
Boodschap voor klanten
De hygiepole is een metalen paal met een narrowcasting display erin verwerkt. Daaronder is het mogelijk om desinfecterende schoonmaakdoekjes te pakken. Met deze doekjes kan je winkelwagens, sporttoestellen en bagage trolleys schoonmaken. Het narrowcasting display is ideaal voor communicatie met de bezoekers van de supermarkt. Dat weet de eigenaar van de Jumbo in Landsmeer inmiddels ook: ‘De eerste versie was alleen de zuil met de optie om een doekje of een spray te gebruiken om je kar, de scanner of wat dan ook schoon te maken.
Van daaruit kwam het idee van het schermpje met de reclameboodschap, de mededelingen of wat je er ook maar op wilt hebben. Samen met PCI Nederland hebben we toen het idee van een scherm verder ontwikkeld.’
Deskundige Partner
Het scherm op de paal is draadloos verbonden met het netwerk van de supermarkt. Plemp: ‘Dan moet je als ondernemer wel het vertrouwen hebben dat het werkt en het eigen netwerk niet verstoort. Vandaar dat we erg blij zijn met zo’n deskundige partner als PCI.’ Wekelijks maken honderden klanten gebruik van de hygiepole. Dat betekent dat het voldoet aan een behoefte die bij mijn klanten leeft en dan ben ik blij dat ik ze die extra service kan bieden.’
Andere markten
Er zijn nog talloze aanvullende mogelijkheden voor de Hygiepole. ‘Niet alleen een supermarkt komt in aanmerking, maar ook in de horeca, sportscholen, luchthavens, kinderdagverblijven, of zorginstellingen. Allemaal locaties waar veel menselijk contact is waardoor hygiëne belangrijk is.’
Gezondheid en veiligheid voorop
Hygiepole ziet ook andere mogelijkheden om de aandacht mee te trekken. Je zou de deze ook kunnen gebruiken om een AED op te plaatsen. Zodra de AED opgepakt wordt verstuurd de hygiepole automatisch een bericht naar de ambulancedienst. Of je kan de zuil aansluiten op een service als Amber Alert. Dit kan mensenlevens redden en brengt letterlijk hygiëne, veiligheid en media bij elkaar. Met al deze ontwikkelingen zijn we volop bezig, en PCI ondersteunt ons daarbij.
Betrouwbaarheid en duurzaamheid
PCI partner Leftclick heeft gezorgd voor de draadloze communicatie tussen het netwerk van de supermarkt en de Hygiepole. ‘De mensen van Leftclick hebben een indrukwekkende lijst met klanten waar ze beveiligde draadloze verbindingen voor implementeren, waaronder banken en ministeries. Qua duurzaamheid wil het bedrijf een Hygiepole in de markt zetten met een zonnepaneel, zodat de paal zelfvoorzienend wordt.
All to keep Hygiepole going
‘Wij zijn blij dat Jumbo Landsmeer geholpen is met de oplossing. Door de mooie samenwerking van enthousiaste ondernemers uit verschillende branches worden klanten van de supermarkt nog beter geholpen. PCI doet er alles aan om ondernemers door te kunnen laten gaan met ondernemen en daar is dit dan ook weer een goed voorbeeld van’, aldus een trotse Peter Kloosterboer van PCI.
Foto: Johan Plemp bij de Hygiepole in zijn supermarkt: ‘Maximale service verlenen en voldoen aan de klantbehoefte staan bij mij voorop.’