Close
  • Home
  • Oplossingen
    • Ga terug
    • Printoplossingen
      • Ga terug
      • Alles bekijken
      • Bedrijfsprinters
      • Productie printers en printstraten
      • Plotters & grootformaat printers
      • Printer leasen
      • (Thuis)printen-as-a-service
      • Scanners
      • Veilig mobiel printen
      • Managed Print Services
      • Print management
      • PCI printer service en onderhoud
    • Informatiemanagement oplossingen
      • Ga terug
      • Alles bekijken
      • M-Files: Een intelligente document management oplossing
      • M-files en Office 365 samen sterker
      • AFAS en M-FIles
      • Digitaal Contractbeheer
      • Digitale Factuurverwerking
      • Digtaal HR dossier
      • Digitale dossiervorming voor advocatuur
    • Cloud- en IT oplossingen
      • Ga terug
      • Alles bekijken
      • IT Strategie
      • IT Architectuur
      • IT Adoption & Change management
      • IT Security
      • Cloud werkplek
      • Device as a Service
      • Back-up as a Service
      • WiFi as a Service
      • Networking as a service
      • Managed Firewall
      • Security Awareness
      • Phishing Simulatie
      • Managed Mail Security
      • Managed Endpoint Detection & Response (EDR)
      • Managed Patchmanagement
      • Managed Cyber Alarm
      • Monitoring as a Service (MaaS)
      • Cloud readiness assessment
      • IT Continuity Services (24/7)
      • IT detachering
      • IT-to-IT Support, de professionele helpdesk
    • Audiovisuele oplossingen
      • Ga terug
      • Presenteren met interactieve presentatieschermen
      • Video conferencing en videovergaderen
      • Vergaderruimte inrichten
      • Digitale billboards
      • Narrowcasting voor bedrijven
      • SmartPole
      • Videowall en monitoring
      • Livestream oplossingen
      • Livestream oplossing uitvaartdienst
      • Livestream oplossing educatie
      • Reserveren en beheren
      • Werkplekken reserveren
    • Kantoorartikelen en projectmeubilair
      • Ga terug
      • Alles bekijken
      • Webshop PCI
      • Webshop (voorheen Bouman)
      • Over PCI Supplies
      • PCI Premium papier
  • Business cases
  • Over PCI
    • Ga terug
    • Over ons
    • Partners
    • Nieuws
    • Blogs
    • PCI Events
    • Vestigingen
  • Klantenservice
    • Ga terug
    • IT klantenservice
      • Ga terug
      • IT > Remote Control
      • Veelgestelde vragen
    • MPS klantenservice
      • Ga terug
      • PCI Service Portal
      • Hulp op afstand
      • Veelgestelde vragen
    • Audiovisueel klantenservice
      • Ga terug
      • Veelgestelde vragen
    • Webshop klantenservice
      • Ga terug
      • Veelgestelde vragen
  • Werken bij PCI
  • Home
  • Oplossingen
  • Webshop
  • PCI Nieuwsbrief
  • Werken bij PCI
  • Klantenservice
  • Oplossingen
      • Cloud- en IT oplossingen
          • Managed Services
            • Cloud werkplek
            • Device as a Service
            • Networking as a service
            • WiFi as a Service
            • Monitoring as a Service
            • Managed Patchmanagement
            • Cloud readiness assessment
          • IT Security
            • Managed Endpoint Detection & Response
            • Managed Cyber Alarm
            • Managed Firewall
            • Security Awareness
            • Security Insights
            • Phishing Simulatie
            • Back-up as a Service
            • Managed Mail Security
            • IT Continuity Services
          • Strategisch advies
            • IT Strategie
            • IT Architectuur
            • IT Adoption & Change Management
            • IT Security
            • Bekijk onze IT whitepapers
          • Project Services
            • IT detachering
            • IT Adoptie & Training
            • IT-to-IT Support
      • Printoplossingen
          • Bedrijfsprinters
            • A3 printers
            • Plotters & grootformaat printers
            • Productie print en printstraten
            • Scanners
          • Print software
            • Print management
            • Veilig mobiel printen
            • Scan, capture & workflow
          • Dienstverlening
            • Printer leasen
            • (Thuis)print as a Service
            • Managed Print Services
            • PCI printer service en onderhoud
      • Informatiemanagement oplossingen
          • Producten en diensten
            • M-Files: Een intelligente document management oplossing
            • M-Files en Office 365 samen sterker
            • AFAS en M-Files
          • Documentprocessen optimaliseren
            • Digitaal contractbeheer
            • Digitaal HR dossier
            • Digitale factuurverwerking
            • Digitale dossiervorming voor advocatuur
          • Document digitalisering
            • Scan en herken
            • Digitaal ondertekenen
      • Audiovisuele oplossingen
          • Presenteren, vergaderen en samenwerken
            • Video conferencing en videovergaderen
            • Presenteren met interactieve presentatieschermen
            • Vergaderruimte inrichten
          • Narrowcasting
            • Digitale billboards
            • Narrowcasting voor bedrijven
            • SmartPole
            • Videowall en monitoring
          • Webcasting
            • Livestream oplossingen
            • Livestream oplossing educatie
            • Livestream oplossing uitvaartdienst
          • Workplace Management
            • Vergaderruimte reserveren
            • Werkplekken reserveren
      • Kantoorartikelen en projectmeubilair
          • Webshops
            • Webshop PCI Supplies
            • Webshop (voorheen Bouman)
          • Meer informatie
            • Over PCI Supplies
            • PCI Premium Papier
  • Business cases
  • Over PCI
    • Dit is PCI
    • Partners
    • Nieuws
    • Blog
    • PCI Events
    • Vestigingen
  • Klantenservice
    • MPS (Print) klantenservice
      • PCI Service Portal
      • Hulp op afstand (MPS)
      • Veelgestelde vragen
    • IT klantenservice
      • Hulp op afstand (IT)
      • Veelgestelde vragen
    • Audiovisueel klantenservice
      • Veelgestelde vragen
    • Webshop klantenservice
      • Veelgestelde vragen
PCI Nederland Business cases ICT gemeente Oss over uitwijk dienstverlening

ICT gemeente Oss over uitwijk dienstverlening

Water dat langs de muren naar beneden gutste en blank staande vloeren. Dit alles door een gescheurd reservoir van een boiler. De noordvleugel van het gemeentehuis in Oss veranderde in het weekend van 1 oktober 2017 in een ravage. Zo’n 200 werkplekken waren niet meer bruikbaar. ”In no-time hadden we het crisisteam bijeen en werden ook externe partijen, waaronder TARQ-PCI, ingeschakeld”, zegt Don Salimans, teamcoördinator automatisering. ”TARQ-PCI heeft ervaring op het gebied van ICT bij calamiteiten. Calamiteiten waarvoor zij een uitwijkdienstverlening biedt, waarvan wij al jaren gebruik maken.”

Peter van Venrooij, adviseur openbare orde en veiligheid, èn calamiteitencoördinator van het gehele waterschadetraject: ”Doordat de waterschade op de derde verdieping was ontstaan en alle onderliggende etages waren ondergelopen, kon er op 200 van de in totaal 650 werkplekken niet meer worden gewerkt. Zaak was om zo snel mogelijk met waterstofzuigers het water af te voeren, de meubels eruit te halen en de alle daar opgestelde apparatuur te ontkoppelen.” Voor dat laatste zorgde niet alleen de eigen ICT-afdeling, ook TARQ-PCI werd hierbij ingeschakeld. ”Gelukkig was de computerruimte op de eerste etage wel droog gebleven”, zegt Salimans. ”Deze ruimte is een soort grote gas- en waterdichte doos, waarin de servers voor het gehele pand staan. Daardoor kon er gewoon op de apparatuur in de rest van het gemeentehuis worden doorgewerkt.”

Glasvezel

In totaal beschikt het gemeentehuis van Oss over 650 Flexwerkplekken, waarvan 95 CAD-plekken. Het bestuur, het telefoonteam en het rekencentrum werden verhuisd naar een andere vleugel; 160 mensen konden niet worden gehuisvest. Hen werd verzocht zo veel mogelijk thuis te werken. ”Uiteraard zijn we meteen op zoek gegaan naar een vervangende locatie”, vertelt Salimans. ”Het oude belastingkantoor tegenover het gemeentehuis bleek maar een netwerk infrastructuur van 14 netwerkkabels te bevatten en geen verbinding met het gemeentehuis, dus dat was geen optie. Alle bekabeling zou opnieuw moeten worden aangelegd en er zou een noodverbinding tussen de panden aangelegd moeten worden. Van het oude, leegstaande, stadskantoor, dat ook tegenover het huidige ligt, wist ik dat er een oude glasvezelverbinding lag tussen beide panden. Samen met TARQ-PCI hebben we nog op dinsdagmorgen de verbinding tot stand gebracht en konden we starten met de verhuizing van de computerapparatuur naar dit pand, waarna deze werden aangesloten. Woensdag waren we weer up and running en op donderdag konden alle medewerkers weer aan het werk. We hebben de uitwijkdienst van TARQ-PCI dus niet hoeven te gebruiken.”

De belastingsamenwerking Oost-Brabant, die als huurder in het huidige gemeentehuis zit en ook getroffen was door de waterschade, moest eveneens worden verhuisd. Voor de 80 medewerkers van deze dienst moest een apart netwerk worden aangelegd. ”In principe heeft de BSOB hier een eigen partner voor, maar in dit geval hebben wij met netwerkapparatuur en handjes geholpen”, zegt Salimans.

Planning

”Het was een zaak van groot belang dat op ieder moment de juiste mensen op de juiste plek waren om zo spoedig mogelijk de noordvleugel weer in gebruik te nemen”, aldus Van Venrooij. ”Dit vergde veel afstemming met de verschillende disciplines. Om een voorbeeld te noemen: als de vloer op een etage wordt geschuurd, kunnen de mensen van de ICT niet aan de slag in diezelfde ruimte. Maar dankzij de flexibiliteit van iedereen, ook van de medewerkers van de externe partijen zoals TARQ-PCI, kon de eerste verdieping al na vier weken weer in gebruik worden genomen.” Salimans licht toe: ”Hoewel wij ons in het ‘noodgebouw’ hoofdzakelijk zelf konden redden, hebben we al die tijd een korte lijn met TARQ-PCI gehouden. En zodra de eerste verdieping weer in gebruik kon worden genomen, hebben een aantal medewerkers van TARQ-PCI geholpen met de bekabeling, het loskoppelen en aansluiten van de apparatuur, het inrichten van de werkplekken en het testen. Twee weken later konden ook de tweede en derde verdieping weer in gebruik worden genomen. De ICT-inrichting daarvan is geheel door TARQ-PCI verzorgd.”

Operationeel

Zowel Van Venrooij als Salimans zijn onder de indruk van de bereidheid van mensen, niet alleen intern, maar ook van externe partijen, om tijdens zo’n calamiteit de schouders er onder te zetten. ”TARQ-PCI heeft zich zeer betrokken gevoeld bij de ramp die ons is overkomen en heeft geprobeerd daar waar mogelijk te helpen om snel weer operationeel te zijn”, zegt Salimans tot slot. ”Wij weten ook dat als wij geen uitwijklocatie hadden gevonden, wij van de uitwijkdienst van TARQ-PCI gebruik hadden kunnen maken en over een groot aantal volledig ingerichte werkplekken elders hadden kunnen beschikken.”

Al met al is de gemeente Oss zeer tevreden over de samenwerking met TARQ-PCI.
”We zijn blij met hun advisering, ze zijn betrouwbaar, geven altijd respons. Dat geeft rust.”
Don Salimans, Teamcoördinator automatisering bij de gemeente Oss (www.os.nl)

Misschien ook interessant

Overstap naar Uitwijkservice voor gemeente Staphorst gouden greep Business case
  • Terug naar overzicht

Stel een vraag aan een IT specialist

Wil je advies of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Wij zijn telefonisch bereikbaar op 088 – 543 08 08.
Of plan een vrijblijvend adviesgesprek in met één van onze Cloud- & IT specialisten.

Stel een vraag

  • ICT-calamiteitenplan in 8 stappen
  • Business Continuity Services
Overige oplossingen

PCI

  • Dit is PCI
  • Business cases
  • Partners
  • Werken bij PCI
  • Stichting DLW
  • PCI Events / Webinars
  • PCI Nieuwsbrief

Oplossingen

  • Printoplossingen
  • Cloud- en IT oplossingen
  • Audiovisuele communicatie
  • Informatiemanagement
  • Kantoorartikelen en projectmeubilair
  • Print management
  • Cloud werkplek
  • Video conferencing en videovergaderen

Onze vestigingen

  • Arnhem
  • Goes
  • Haaksbergen
  • Lijnden (hoofdkantoor)
  • Rotterdam
  • Almere

Klantenservice

  • MPS klantenservice
  • IT klantenservice
  • Audiovisueel klantenservice
  • Webshop klantenservice
  • Feedbackformulier
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Beheer cookie toestemming
PCI gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren, te adverteren en het gebruikersgemak te verbeteren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Voorkeuren
{title} {title} {title}