Sinds de start in 1995 gaat Pure Energie voor 100% duurzame energie. Dat doet de energieleverancier vanuit haar vestiging in Enschede: een onderkomen met uitstraling, dat Ondernemershuis. Zodra je binnenkomt zie je als bezoeker direct waar alles om draait. Een indrukwekkende videowall die door PCI is gerealiseerd, is het eerste dat opvalt. De wachtende bezoeker kan direct ‘meekijken’ met de activiteiten van Pure Energie.

Al in 1995 is Pure Energie begonnen met het ontwikkelen van duurzame energie projecten. Sinds die tijd zijn inmiddels 71 windmolens in Nederland gebouwd en worden ook zonne-energieprojecten ontwikkeld. Alle stroom uit deze projecten gaat rechtstreeks naar de klanten, zowel zakelijk als particulier. Daarom is Pure Energie, als enige, zeven jaar op rij uitgeroepen tot groenste energieleverancier van Nederland.

‘We willen op alle onderdelen van de organisatie professionaliteit uitstralen’, aldus Martijn Tielkes, manager ICT en tegenwoordig (weer) operationeel manager energielevering bij Pure Energie. ‘Daar hoort ook bij dat je laat zien waar je mee bezig bent. Niet alleen in de organisatie en de ‘groene’ manier waarop wij onze elektriciteit opwekken, maar ook naar onze klanten, toeleveranciers en bezoekers. Die transparantie staat vanaf de start van het bedrijf al bovenaan op de prioriteitenlijst. Wij willen dat iedereen kan zien wat we doen – binnen de kaders van wet- en regelgeving uiteraard.’

PureEnergie

Procesoptimalisering

Vanaf ongeveer 2013 heeft Pure Energie daarom als bedrijf een eerste grote slag gemaakt in de opbouw van het bedrijf. Processen werden geoptimaliseerd en (deels) geautomatiseerd. ‘Voorheen zat met name in de verwerking van allerlei gegevens veel handwerk. Voor overzichten werden spreadsheets gecreëerd en daarmee moesten we het doen. Daarin is inmiddels verandering: er is een ERP-pakket specifiek voor de markt van energieleveranciers ontwikkeld en daarvan maken wij ook gebruik voor veel dynamischer en gedetailleerde inzichten. Daarnaast maken we gebruik van Energie Data Services Nederland (EDSN), een platform waar ‘energiedata’ worden uitgewisseld. Daarvan maken we als energieleveranciers gebruik om bijvoorbeeld klanten makkelijk te kunnen overzetten naar een ander abonnement of een andere leverancier.’

Nadat met name in de jaren 2015, 2016 en 2017 grote maatschappelijke veranderingen plaatsvonden (de aandacht voor duurzaamheid en groene energie nam en neemt zienderogen toe) gaat het steeds voortvarender met Pure Energie. De komende twee jaar verwacht Tielkes nog veel groei en hij streeft eigenlijk naar het predicaat ‘uitverkocht’. Dat wil zeggen, alle door Pure Energie opgewekte elektrische energie is verhandeld. ‘We verkopen op jaarbasis niet meer dan dat we zelf opwekken’, aldus Tielkes. ‘Anders hebben we minder grip op hoe de energie uiteindelijk is opgewekt: wij willen 100% groene energie en anders niet.’

Moderne communicatie

Die groei stelt dan ook weer aanvullende eisen aan de organisatie, de huisvesting en bijvoorbeeld de communicatie. Met de verhuizing van de organisatie naar het Ondernemershuis in Enschede kwam al een einde aan de verspreide menskracht. Tielkes: ‘Het werkt nu eenmaal toch het best wanneer je de mensen een beetje bij elkaar in de buurt hebt zitten. Niet dat ze allemaal elke dag op kantoor zitten, maar de plek waar iedereen komt is nu wel één plek. Dit kantoor biedt ruimte, licht en geeft je energie om je werk nog beter te kunnen doen. Ook omdat het is voorzien van alle moderne communicatiemiddelen.’

Effectief

In het kader van duurzaamheid past het helemaal bij Pure Energie om effectief met de mensen en middelen om te gaan. Tielkes: ‘Dat betekent dus dat we niet op ieder moment iedereen naar een vaste plaats laten komen om te overleggen. Er zijn goede en effectieve communicatiemiddelen, zoals videoconferencing in combinatie met Skype for Business en draadloos presenteren. Dat scheelt iedereen veel reistijd en veel reiskilometers.’

Passend bij de missie

Iets wat ook helemaal in de missie van het bedrijf past, is de open communicatie. Tielkes: ‘Nadat we hier in het Ondermemershuis terecht kwamen, wilden we op iedere managementkamer een groot scherm, zodat ook vanuit het management een signaal kon worden afgegeven naar alle betrokkenen dat voor effectieve communicatie niet iedereen fysiek bij elkaar hoeft te zitten. Daarbij wilden we voor bij de receptie een blikvanger, een grote videowall.’ Maar niet zomaar een videowall. Een eyecatcher is mooi, maar dan wel een functionele eyecatcher.

Passend bij de missie

Iets wat ook helemaal in de missie van het bedrijf past, is de open communicatie. Tielkes: ‘Nadat we hier in het Ondermemershuis terecht kwamen, wilden we op iedere managementkamer een groot scherm, zodat ook vanuit het management een signaal kon worden afgegeven naar alle betrokkenen dat voor effectieve communicatie niet iedereen fysiek bij elkaar hoeft te zitten. Daarbij wilden we voor bij de receptie een blikvanger, een grote videowall.’ Maar niet zomaar een videowall. Een eyecatcher is mooi, maar dan wel een functionele eyecatcher.

AV-integratie met ICT

Om aan die wensen tegemoet te komen, zochten ze in eerste instantie contact met de vaste leverancier van hun audiovisuele communicatie. Echter, PCI was ook al bij Pure Energie actief, voor onder meer de printers. Tielkes: ‘Vervolgens bleek in gesprekken dat PCI deze AV-toepassingen ook kon leveren. Sterker nog, de manier waarop zij het aanvlogen, volledig geïntegreerd met de ICT (onze backoffice-systemen), paste eigenlijk beter bij onze ‘groene’ missie. Operationeel bezig zijn is tegenwoordig volledig ICT-gestuurd. Met zo’n integratie kun je meer dan alleen een mooi beeld laten zien. PCI toonde aan inzicht te hebben in onderwerpen als de privacywetgeving (AVG), cloudtechnologie, kortom, van ICT- en AV-integratie. Dat gaf bij elkaar de doorslag om te kiezen voor hun oplossingen.’

De begeleiding van de PCI account manager gedurende het project heeft Tielkes daarbij als zeer aangenaam ervaren. ‘Als er al issues waren, werden ze eerst opgelost. Dan kon daarna eventueel een gesprek volgen over het wie, wat en hoe.’

Activiteiten in beeld

De bezoeker in de lobby van het kantoor kijkt naar de activiteiten van Pure Energie op een videowall met twaalf schermen: de (energiegegevens van) windmolenparken en parken met zonnepanelen zijn zichtbaar; er is een connectie met webcams; er zijn grafieken zichtbaar, het actuele weer (zon en wind…) en de -voorspelling. Zo zijn er zaken die relevant zijn voor een energieleverancier als Pure Energie en ook interessant zijn voor de bezoekers.

‘Uiteraard staan daar niet zomaar financiële bedrijfsgegevens in beeld of gevoelige gegevens van specifieke klanten’, aldus Tielkes. ‘De schermen van de videowall zijn geïntegreerd met een – letterlijk – achterliggend systeem dat is ingeregeld door PCI en waarmee de schermen aan de voorkant – gecontroleerd – worden gevoed via Datapath.’

Helpen bij verdere verduurzaming

Pure Energie is klaar voor de (groene) toekomst. Tielkes: ‘Alles draait tegenwoordig om de combinatie van ICT, snelheid, data en communicatie. Ik denk dat we met deze toepassingen daarin grote stappen hebben gezet. Maar er komt nog meer: toekomstige toepassingen met onder meer Artificial Intelligence in apps die je bijvoorbeeld precies kunnen vertellen wat het verbruik per apparaat is, stellen onze klanten in staat hun leven verder te verduurzamen. Dat is ons ultieme doel.’

Customer Service

Waar kan ik je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

Meer vragen?

Wil je een vraag stellen, offerte aanvragen of een afspraak maken met één van onze specialisten? Vul dan het formulier in op deze pagina en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Inschrijfformulier nieuwsbrief PCI

Ik ben geïnteresseerd in*

"*" geeft vereiste velden aan

Hoe laat wilt u gebeld worden?
U kunt meerdere tijdslots aangeven.

Contact opnemen
Voorwaarden*
Op de hoogte