Technische innovator kiest PCI voor optimale ondersteuning kenniswerkers

Om de kenniswerkers die de basis van de onderneming vormen beter te ondersteunen stapte Dutch Clean Tech (DCT) onder meer over op Office365 voor het plaats- en tijdonafhankelijk (maar wel veilig) werken in de cloud. PCI Nederland uit Lijnden hielp de onderneming deze stappen te zetten. Jasper Sluijmers, Operational Director Pielkenrood, een werkmaatschappij van DCT: ‘Iedereen weet dat die stappen gezet moeten worden, maar het betekent wel een flinke omschakeling in de manier van werken voor veel betrokkenen. Het vraagt goede ondersteuning om het maximale uit die tools te halen en PCI heeft ons die gegeven.’
De Dutch Clean Tech Holding bestaat uit een tweetal werkmaatschappijen. In twee daarvan zijn de belangrijkste activiteiten ondergebracht: Pielkenrood is internationaal toonaangevend op het gebied van de ontwikkelingen in olie- en (afval)waterzuivering en Marant houdt zich bezig met innovaties in kunststoftoepassingen.
Opvangbak voor lekkende verf vormde de start
De oorsprong ligt bij het bedrijf Pielkenrood, gestart in de Zaanstreek met een ‘opvangbak’ voor lekkende verf. Die lekbak werd later bekend als de oliedrum. De verfindustrie floreerde in die tijd in de Zaanstreek, dus dat betekende meteen volop werk voor Jacob Pielkenrood, de grondlegger van de onderneming.
Internationale doorbraak
Toen de olie-/waterscheider in samenwerking met Shell werd ontwikkeld (1965) betekende dat meteen de internationale doorbraak van het bedrijf. ‘Dat de oliedrum de start zou zijn van wat nu een internationaal hoog aangeschreven en innovatief bedrijf in onder meer waterzuiveringstechnologie is, hadden weinigen destijds kunnen bedenken’, aldus Sluijmers. ‘Misschien waren de ambities er wel, maar dat het zo zou lopen…’
Echte kenniswerkers
Al die ontwikkelingen leidden er wel toe dat de ondersteuning van de mensen recentelijk wat in het gedrang kwam. Sluijmers: ‘We hebben op de kantoorvestigingen veel hoogopgeleide en technische mensen voor ons werken. Echte kenniswerkers en bovendien zitten ze regelmatig ook op andere plaatsen. Dan moeten ze toch nog steeds bij hun informatie kunnen komen en kunnen samenwerken. Een aantal jaar geleden zijn de bedrijven fysiek bij elkaar gevoegd in één modern pand in het Noord-Hollandse Heerhugowaard. Dat werkte al direct een stuk plezieriger, maar er ontbrak toch nog iets: een goed functionerend, veilig, state-of-the-art en innovatief platform, waar mensen makkelijk en plaats- en tijdonafhankelijk kunnen samenwerken. We zochten ondersteuning die ons flexibel en schaalbaar maakt. Deze business is behoorlijk conjunctuurgevoelig en er zijn bovendien veel technische innovaties die het werk heel dynamisch maken. Het is het belangrijk om bijvoorbeeld te kunnen op- of afschalen in capaciteit al naar gelang de wisselende behoefte. Bottom-line is dat de juiste mensen op de juiste momenten over de voor hen relevante informatie kunnen beschikken. Waar ze ook zijn en wanneer dat ook is. We moeten in deze branche voortdurend scherp blijven en blijven vernieuwen. Ook in de manier waarop we onze mensen ondersteunen.’


Werken op projectbasis
In de huidige tijd wordt veel op projectbasis gewerkt in wisselende samenstellingen qua projectteams. Sluijmers; ‘Automatisering is voor ons cruciaal. We zijn een internationaal opererend bedrijf, dus papieren informatie werkt niet. Compliancy, security, toegankelijkheid, waarborgen, het zijn belangrijke randvoorwaarden waaraan ons werk en onze werkomgeving moeten voldoen. Het gaat nagenoeg altijd om bedrijfskritische informatie, zowel binnen de organisatie van onze eigen medewerkers als tussen organisaties met informatie van klanten/opdrachtgevers. Nadat we in 2010 de organisatie hier in Nederland wat hebben aangepakt, zochten we vorig jaar naar een partner die onze kantoorinrichting zou kunnen opwaarderen.’
Strikte eisen
PCI bleek daarin een goede partner. Er was al contact omdat we printers hadden die zij hadden geleverd, maar ze hadden duidelijk veel meer in hun mars, zowel aan de hardware- als aan de softwarekant. We hadden echter heel strikte eisen qua werkbaarheid, downtime en service, juist vanwege die gevoeligheden in de informatie. Het advies van PCI leidde ons – onder meer – naar Office365 als basis voor de kantoorautomatisering. Dat bleek voor ons de perfect passende oplossing. Daarmee konden we meer, beter en veilig samenwerken. Met bovendien minder kosten aan de beheerkant.
Iedereen volledige en actuele informatie
De hele inrichting – en opleiding – heeft nu als resultaat dat iedereen op dezelfde manier en met dezelfde tools volledig plaats- en tijdonafhankelijk kan (samen)werken; dat back-ups van belangrijke informatie geautomatiseerd, gecontroleerd en beveiligd plaatsvinden, zodat relevante informatie altijd veilig en terug te halen is; dat we verzekerd zijn van de gewenste resultaten als het gaat om volledigheid en actualiteit van informatie.
Maar ook dat de medewerkers aan de hand van de ingerichte rechtenstructuur altijd (alleen) die informatie ter beschikking hebben die voor hen relevant is. PCI heeft dat perfect aangevoeld en ons begeleid in dit traject. Alles wat we doen staat in het teken van betrouwbaarheid van de geleverde installaties en de mensen die dat realiseren. Die moeten dan ook op de best mogelijk manier worden ondersteund.
We gaan overigens nog wel wat stappen zetten in de trainingen, want er is heel veel mogelijk binnen de hele Office365 suite. Daar moet je tijd en aandacht aan geven om er maximaal van te kunnen profiteren. Daar gaat PCI ons ook verder mee helpen.’