Universitair Medisch Centrum Groningen is altijd in beweging. Hier, in de kop van Nederland, komen patiëntenzorg, onderwijs en onderzoek op dagelijkse basis bij elkaar om oplossingen te vinden voor ingewikkelde zorg- en gezondheidsvraagstukken. Kennis opdoen en delen − met elkaar en met partners – is essentieel om een gezondheidslandschap te creëren dat klaar is voor de toekomst. Voor de afdeling Multimedia- en Onderwijsondersteuning van het UMCG ligt er een schone taak om dit te faciliteren. Een van de laatste aanwinsten van het UMCG op audiovisueel vlak is de ledwall die sinds kort in de Blauwe Zaal hangt. De Blauwe Zaal wordt ingezet voor zowel colleges als (online) evenementen. ‘De ledwall is een soort videocanvas: je kunt er heel veel op kwijt, precies zoals je wilt. En als je een presentatie op camera wilt vastleggen, dan gaat dat ook perfect.’

UMCG 2

Mooi samenspel met PCI

Arjen Post en Wim van Wiek, respectievelijk medewerker en manager Multimedia- en Onderwijsondersteuning, waren nauw betrokken bij de aanschaf van de ledwall. Wim: ‘Het UMCG heeft een mantelovereenkomst met drie leveranciers. Daarbinnen zetten we mini-competities uit met als gunningscriterium de laagste prijs of de prijs in combinatie met de kwaliteit. In dit geval ging de gunning naar PCI. Zij scoorden het best op prijs én kwaliteit en dat hebben ze waargemaakt ook. We hebben altijd een mooi samenspel met PCI: wij opperen een idee voor hoe we iets zouden kunnen oplossen. Zij geven feedback en dan komen we samen tot iets wat goed werkt.’

Vraag vrijblijvend advies

Ideaal in deze hybride tijd

Arjen: ’Wij werken veel met camera’s in de zaal. Wil je een mooi plaatje genereren, dan heb je veel licht nodig op het podium. Maar veel licht en een beamer… dat bijt elkaar. Daarnaast vraagt een college om andere mogelijkheden dan een event en ook elk event is weer anders. Dankzij de ledwall is onze collegeruimte nu multifunctioneler dan ooit.’ Wim vult aan: ‘Je kunt de ledwall zien als een soort canvas. Zo kunnen we bij een congres zowel de presentatie als camerabeelden een positie geven op de ledwall terwijl de logo’s van de sponsoren continu aan de zijkant van het scherm te zien zijn. Of we kunnen de programmering/agenda van de bijeenkomst tonen. Er wordt in de zaal ook veel met interactie gewerkt zoals Kahoot!; ook dat kun je in een apart frame laten zien. Het mooie van deze besturingstechniek is dat je vrij bent in de indeling. Het is bovendien ideaal in deze hybride tijd: we kunnen nu content in de zaal laten zien én een goede cameraregistratie verzorgen.’

Gebruiksvriendelijke webinterface

Arjen: ‘Het werkt ook nog eens heel simpel. De basisfunctionaliteit is door ons voorgeprogrammeerd in de zaal controller. Eventuele extra instellingen verander je met een soort webinterface waarop je de bronnen kunnen slepen. Terwijl je dat doet, zie je het live gebeuren op de ledwall. Voor congressen zijn alle toeters en bellen beschikbaar; een collegedocent regelt het eenvoudig zelf via een touchscreen. Dat hebben we zelf ingericht. Dat moet ook, vinden wij. Een dynamische omgeving stelt steeds andere eisen. Dan het handig dat je de kennis en kunde zelf in huis hebt, zodat je beter kunt anticiperen.’’

Betrouwbaar

Wim: ‘Die webinterface is in videoland erg vooruitstrevend. In de AV-sector gaat de voorkeur al snel uit naar iets met een kabel, dus we vonden de nieuwe techniek wel wat spannend. Gelukkig heeft PCI veel ervaring met ledschermen overal ter wereld. Dat stelt gerust. De technische betrouwbaarheid is echt een aandachtspunt geweest, maar daar hoefden we niet om te vragen. PCI bracht het zelf steeds als belangrijk aspect naar voren. Zo hadden we het vanaf het begin al over spareparts en over het redundant uitvoeren van onderdelen. Gaat een segmentje stuk, dan hebben we zelf een nieuwe in huis. De segmenten zijn bovendien zo verbonden dat als er één blokje uitvalt, de rest gewoon blijft functioneren.

Tot dusver is het gebruik van de ledwall helaas nog beperkt geweest vanwege de coronamaatregelen. Het zou mooi zijn als we binnenkort weer symposia mogen organiseren. Maar tot dusver loopt het gesmeerd.’

Customer Service

Waar kunnen we je mee helpen?

Customer Service Klantenservice

Meer vragen?

Wil je een vraag stellen, offerte aanvragen of een afspraak maken met één van onze specialisten? Vul dan het formulier in op deze pagina en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

"*" geeft vereiste velden aan

Inschrijfformulier nieuwsbrief PCI

Ik ben geïnteresseerd in*

"*" geeft vereiste velden aan

Hoe laat wilt u gebeld worden?
U kunt meerdere tijdslots aangeven.

Contact opnemen
Voorwaarden*
Op de hoogte